Waarom het zo’n heftig boek is geworden.

Als kind wist al dat ik ‘later’ boeken zou schrijven. Ook wist ik al langere tijd dat mijn eerste boek zich in het Utrecht van de vorige eeuw zou afspelen. En dat het een roman zou worden stond buiten kijf. Ergens in 2012 schreef ik op een strook van de krant: “Prinsenvlag”. De titel was geboren. 

De prinsenvlag staat voor verraad. Het “oranje-blanje-bleu” is de vlag van de Prins van Oranje. Toen de NSB deze historische Nederlandse vlag als “hun” vlag koos, werd per Koninklijk Besluit vastgesteld dat het rood-wit-blauw per direct de enige ware nationale driekleur zou zijn. Er wordt verteld dat Wilhelmina dit Besluit met plezier ondertekende. Verraad is het hoofdthema van mijn boek. Eerst schreef ik alleen fragmenten. Ik volgde een schrijftraining bij Jeanet van Omme (Schrijfatelier Amsterdam) en stukje bij beetje leerde ik mijn personages kennen. Allemaal nog heel vrijblijvend. Soms had zo’n kort verhaal iets beklemmends, zoals de scene voor het huwelijk waarin de hoofdpersoon Willem zich realiseert dat hij zijn aanstaande vrouw niets heeft te bieden. Zeker geen liefde. Het maakte me heel nieuwgierig.

Hoe heftig de fragmenten konden zijn, ik kon nog steeds uit de sterke maalstroom van het verhaal blijven. Ik sprong blij van schot naar schot als een spannend kinderspel over kruiende ijs. Toen kwam de schrijfweek bij Geert Kimpen en Christine Pannebakker in Zuid Frankrijk. Aan het einde van een heerlijk week bloedhard werken wist ik een ding, het boek had me bij de kladden. Het was zomer 2017. Ik schreef en deed onderzoek. Uren reed ik op de fiets door Utrecht, mijn geboortestad, om te verkennen of mijn verhaal klopte. Ik las alles over de etiquette in de jaren twintig en dertig, bestudeerde kookboeken uit die tijd en ploos al het materiaal uit dat ik kon vinden over Utrecht in oorlogstijd. Ik kreeg een leven in een leven. Prinsenvlag was altijd in mij.

Prinsenvlag gaat over een broer en een zus in een Utrechts middenstandsgezin. Zij schelen acht jaar. We volgen hen in het decor van de dominante, twintigste eeuw. Twee mensenlevens, die door hun keuzes lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. De broer kiest voor de NSB en het zusje rolt als vanzelf in het verzet. Dan woedt de oorlog ook in hun familie.

Heftig.

Dit vind je misschien ook leuk...

1 reactie

  1. Henk Bril schreef:

    Het is zover, het is er! De omschrijvingen op de site maken nieuwsgierig. Ik ben heel benieuwd!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *